Home  »  Het zeer zwak-trauma – Oorzaken en gevolgen van een negatief inspectieoordeel​
Terug naar kennisbank

Het zeer zwak-trauma – Oorzaken en gevolgen van een negatief inspectieoordeel​

Wat gebeurt er met een school of afdeling die een onvoldoende of zeer zwak van de inspectie krijgt? In deze podcast gaan we daarover in gesprek met Hans Sandtke van Leren verbeteren en rector Pascal Scholtius van het Comenius Lyceum en de Comenius MAVO. Pascals havo-afdeling kreeg vlak voor zijn aantreden in 2018 een zeer zwak van de inspectie. Wat waren de oorzaken? Wat komt er dan allemaal op je af als schoolleider of teamlid en, nog belangrijker, wat kun je doen om weer van dit oordeel af te komen?

Tips van de sprekers

  • Wees je als school bewust van je resultaten. Als je cijfers naar beneden gaan, onderzoek meteen wat er aan de hand is.
  • Roep zo snel mogelijk externe hulp in; iemand die van buitenaf meekijkt en meedenkt en aan kan geven welke stappen er nodig zijn.
  • Als je risico’s constateert voor de onderwijskwaliteit kun je Leren Verbeteren ook al inschakelen. Je hoeft niet te wachten tot de inspectie een negatief oordeel geeft.
  • Kijk naar de talenten van je mensen. Wie kan wat goed en wie kun je voor specifieke taken inzetten?
  • Betrek leerlingen op een veilige manier bij je verbeterproces.

Aan het woord in deze podcast

Hans Sandtke (LinkedIn)
Hans is projectleider bij Leren verbeteren. Hij bezoekt scholen die een negatief oordeel hebben gekregen en stemt af welke ondersteuning er nodig is. Daarnaast is Hans senior adviseur bij onderwijsadviesbureau B&T.

Pascal Scholtius (LinkedIn)
Pascal is sinds 2018 rector van het Comenius Lyceum en de Comenius MAVO in Capelle a/d IJssel. Op het moment dat hij rector werd, had de havo-afdeling van zijn school net een zeer zwak gekregen van de inspectie.

Henriette Steuten (LinkedIn)
Henriette is conrector havo en docent Engels op het Comenius Lyceum.

Dorien Sluijter (LinkedIn)
Dorien is al vele jaren actief als adviseur van Leren Verbeteren. Als directeur van LinQue Consult is zij daarnaast ook als procesbegeleider betrokken bij uiteenlopende kwaliteitsvraagstukken in het onderwijs.

Verder lezen

Wat de Inspectie van het Onderwijs doet tijdens het vierjaarlijkse onderzoek op scholen en bij besturen, is hier op de website van de inspectie te lezen.

Een negatief oordeel van de inspectie heeft vrijwel altijd te maken met het niet in orde zijn van de onderwijsresultaten. De inspectie hanteert het onderwijsresultatenmodel bij de beoordeling. In deze video wordt het model toegelicht.

Pascal Scholtius en Dorien Sluijter hebben al eerder verteld over de eerste fase van het verbetertraject op het Comenius. De focus lag daarin op ‘zicht op ontwikkeling en begeleiding’ (OP2). Lees meer in dit artikel op de site van Leren verbeteren. Uiteraard is er ook elders op deze website veel inspirerende, informatieve en praktische informatie te vinden over het verbeteren van de onderwijskwaliteit en de ondersteuning die Leren verbeteren daarbij kan bieden.

Colofon

Redactie: Hannah Edelbroek
Presentatie: Ron Benjamins
Techniek: Ludo de Boo

Abonneren

Om niks te missen kunt u zich abonneren op de podcasts van Leren verbeteren via een van de volgende kanalen:

Soundcloud >>
Spotify >>
iTunes >>
Google Podcasts >>

Wellicht ook interessant

Podcast • havo • vmbo • vwo • Inspectie • Kwaliteitszorg

Leerlingen in beeld: verder kijken dan leerresultaten en leerbehoeften

Scholen doen veel om zicht te krijgen op de leerprestaties en het leerproces van hun leerlingen. Maar hoe zorg je ervoor dat je verder kijkt dan leerresultaten en leerbehoeften? Dat je leerlingen niet alleen benadert als leerling, maar ziet als een jongvolwassene, met een eigen leefwereld en eigen talenten? En hoe draagt dat bredere perspectief bij aan de kwaliteit van het onderwijs?

Rapportage • havo • vmbo • vwo • Duurzame onderwijsontwikkeling • Effectieve verbeterplannen • Kwaliteitszorg

Van risico naar resultaat. Preventie en aanpak van kwaliteitsrisico’s in het VO | Publieksversie

Steeds meer scholen in het voortgezet onderwijs nemen zelf het initiatief om hulp te zoeken als ze risico’s signaleren in hun onderwijskwaliteit – nog vóórdat de inspectie ingrijpt. Wat drijft deze scholen? Welke factoren liggen ten grondslag aan kwaliteitsrisico’s? En welke aanpak werkt het beste om duurzame verbetering te realiseren? Lees de publieksversie van een onderzoek van Leren verbeteren naar scholen in het voortgezet onderwijs die risico’s signaleren op onderwijskwaliteit.

Podcast • havo • vmbo • vwo • Bestuurders en onderwijskwaliteit • Kwaliteitszorg

Kwaliteit bij wisselingen in leiderschap

Wisselingen in de schoolleiding zijn in het voortgezet onderwijs aan de orde van de dag. Teamleiders en directeuren komen en gaan, vaak onder druk van personeelstekorten of de nasleep van een inspectierapport. Dat zorgt voor onzekerheid in de school, verlies aan richting en gemopper in de docentenkamer. Toch laten voorbeelden in de praktijk zien dat scholen ook in deze omstandigheden kunnen bouwen aan kwaliteit. Hoe doe je dat?

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over kwaliteit in het VO.

Abonneer

Gesprekken over onderwijskwaliteit in het VO

In de podcasts van Leren verbeteren bespreken we elke aflevering een onderwerp op het gebied van onderwijskwaliteit in het VO. Van zwakke scholen tot inspectietoezicht en van didactisch handelen tot toetsing. Voor íedereen in het voortgezet onderwijs die mede verantwoordelijk is voor onderwijskwaliteit.

Beluister de podcasts