
Podcasts
In de podcasts van Leren verbeteren bespreken we elke aflevering een onderwerp op het gebied van onderwijskwaliteit in het voortgezet onderwijs. Van zwakke scholen tot inspectietoezicht en van didactisch handelen tot toetsing. Voor íedereen in het voortgezet onderwijs die mede verantwoordelijk is voor onderwijskwaliteit.
Digitale geletterdheid – Hoe ontwikkel je een onderwijskundige visie?
Digitale geletterdheid is een van de vier leergebieden van de basisvaardigheden. Dit leergebied krijgt een plekje in de kerndoelen, maar de ontwikkeling daarvan is nog volop gaande. Toch zijn de meeste scholen al met digitale geletterdheid aan de slag. Hoe formuleer je een onderwijskundige visie op digitale geletterdheid? Wat zijn de valkuilen en de kansen?
Burgerschapsonderwijs – Hoe maak je het doelgericht en samenhangend?
Hoe ontwerp je een helder, samenhangend en doelgericht curriculum voor burgerschapsonderwijs dat niet alleen voldoet aan de wettelijke opdracht, maar ook aansluit bij je eigen visie en bij de behoeften van leerlingen?
Onze havoleerlingen – kwaliteiten en kansen
Als je afgaat op de cijfers, dan heeft de havo het moeilijk. Leerlingen blijven vaker zitten, stromen vaker af en hebben minder hoge slagingspercentages dan leerlingen van andere onderwijsvormen in het voortgezet onderwijs. Wat maakt de havo en haar leerlingen zo uniek en dynamisch?
Het zeer zwak-trauma – Oorzaken en gevolgen van een negatief inspectieoordeel
Wat gebeurt er met een school of afdeling die een onvoldoende of zeer zwak van de inspectie krijgt? Een gesprek met Hans Sandtke, projectleider Leren verbeteren, en Pascal Scholtius, rector van het Comenius Lyceum en de Comenius MAVO. Scholtius’ havo-afdeling kreeg vlak voor zijn aantreden in 2018 een zeer zwak van de inspectie.
Zicht houden op afstand – Zicht houden op leerlingen en didactisch handelen in tijden van corona (OP2 en OP3)
Geplaagd door de gevolgen van corona is er in het onderwijs dezer dagen weinig gelegenheid voor reflectie en een goed gesprek. Hoe houd je dan zicht op je leerlingen (OP2)? Hoe blijf je werken aan het didactisch handelen (OP3)? Een gesprek met Leren verbeteren-adviseur Dorien Sluijter en stafmedewerker kwaliteitszorg Marleen Delcour.
Van toetsen voor een oordeel naar toetsen voor ontwikkeling – De verschillende functies van toetsing
Doordat in deze tijd het normale contact tussen docent en leerling bemoeilijkt wordt, is het lastiger om de ontwikkeling van leerlingen te volgen. De ontwikkeling naar formatief toetsen gaat door. Een gesprek met Gerdineke van Silfhout, Vakexpert Taal in het VO (2e fase) bij het SLO, en Leren verbeteren-adviseur Jonneke Adolfsen.
Klaar voor een nieuw onderzoekskader – Over bestuursgericht toezicht en andere veranderingen vanaf augustus 2021
Vanaf augustus 2021 houdt de inspectie toezicht op basis van een nieuw onderzoekskader. Wat zijn de wijzigingen? En hoe bouwt de inspectie hiermee verder op het bestuursgerichte toezicht dat in 2017 werd geïntroduceerd? Een gesprek met onderwijsinspecteur Anja Knuver en Leren verbeteren-adviseur Koos Pluymert.
Schakelen tussen strategie en klas – Hoe een teamleider invulling geeft aan kwaliteitszorg
Het is niet altijd duidelijk wat de positie is van de teamleider in de school. Welke rollen vervullen teamleiders? En wat is hun relatie tot (de inrichting en aansturing van) kwaliteitszorg? Een gesprek met teamleider Esther Cicilia, Leren verbeteren-adviseur Bas Wever, rector Leezan van Wijk en docenten van De Mavo Vos in Vlaardingen.
De kracht van leerlingbesprekingen – Zicht op ontwikkeling en begeleiding
Het herziene onderzoekskader, het NPO en de weg naar inclusiever onderwijs maakt het zicht op de ontwikkeling van leerlingen tot een steeds groter thema. Hoe volg je hun ontwikkeling? En hoe organiseer je de begeleiding die nodig is? We spreken met Leren verbeteren-adviseur Math van Loo en promovendus en docent Nederlands Janneke Sleenhof.
Strategisch personeelsbeleid – Hoe de teamleider met docenten de schooldoelen realiseert
Wat is strategisch personeelsbeleid en wat is de rol van teamleiders? En hoe werken zij samen met docenten aan het realiseren van schooldoelen? We gaan in gesprek met Leren verbeteren-adviseur en interim schoolleider Sjors van Eijl en schoolleider Ella Verweij van het Amsfort College.
Lesbezoeken als strategisch instrument – Hoe ze bijdragen aan het zicht op onderwijskwaliteit
Lesbezoeken zijn een waardevol instrument om zicht te krijgen op onderwijskwaliteit. We gaan in gesprek over de noodzaak van lesbezoeken voor teamleiders, over verschillende soorten lesbezoeken en het belang van een zorgvuldige voorbereiding en uitvoering. Te gast zijn teamleider Ann de Jong en Leren verbeteren-adviseur Geppie Bootsma.
De onderwijsresultaten in beeld – Hoe een teamleider stuurt op leeropbrengsten
De teamleider speelt een belangrijke rol bij het sturen op leeropbrengsten. Maar hoe houd je goed zicht op de onderwijsresultaten en wat doe je als die tegenvallen? We bespreken deze vragen met Leren verbeteren-adviseur Marian Everhardt en teamleider Martijn van Velzen van Lyceum Ypenburg in Den Haag.
De teamleider als leidinggevende – Hoe je persoonlijk leiderschap inzet om onderwijskwaliteit te bevorderen
Hoe stuur je vanuit jouw leidinggevende positie op onderwijskwaliteit? En hoe ontwikkel je als teamleider je eigen leiderschap? We bespreken deze vragen met Leren verbeteren-adviseur Gert-Jan Bos en teamleider vmbo-basis/kader Laura van Dasselaar van RSG Magister Alvinus in Sneek.
Ons taal- en rekenonderwijs onder de loep – Een gesprek met experts over taal- en rekenvaardigheden
Onderzoek van onder meer PISA en de Inspectie van het Onderwijs wijst uit dat de prestaties van Nederlandse leerlingen op het gebied van taal en rekenen de laatste decennia dalen. Wat kunnen onderwijsprofessionals doen om het tij te keren?
Sociale veiligheid – Hoe schoolleiders kunnen zorgen voor een veilige school
Lang niet elke leerling en docent voelt zich vrij en veilig op school. Hoe is sociale (on)veiligheid zichtbaar in en rondom de school? Welke rol spelen de opkomst van sociale media en de coronapandemie? Hoe manifesteert sociale onveiligheid zich onder leerlingen én docenten en welke interventies zijn bewezen effectief?
Burgerschapsonderwijs – Vragen en dilemma’s van scholen
Scholen zijn vanaf augustus 2022 verplicht hun wettelijke burgerschapsopdracht in te vullen. Maar wat is goed burgerschapsonderwijs precies en hoe richt je dit in op school? En met welke vragen en dilemma’s kampen scholen?