Hoe realiseer je duurzame onderwijsontwikkeling in je school of afdeling? In deze brochure vind je effectieve adviezen. De brochure is gebaseerd op een onderzoek dat Leren verbeteren in 2021 uitvoerde in opdracht van het ministerie van OCW.
Hoe realiseer je duurzame onderwijsontwikkeling in je school of afdeling? In deze brochure vind je effectieve adviezen. De brochure is gebaseerd op een onderzoek dat Leren verbeteren in 2021 uitvoerde in opdracht van het ministerie van OCW.
Steeds meer scholen in het voortgezet onderwijs nemen zelf het initiatief om hulp te zoeken als ze risico’s signaleren in hun onderwijskwaliteit – nog vóórdat de inspectie ingrijpt. Wat drijft deze scholen? Welke factoren liggen ten grondslag aan kwaliteitsrisico’s? En welke aanpak werkt het beste om duurzame verbetering te realiseren? Lees de publieksversie van een onderzoek van Leren verbeteren naar scholen in het voortgezet onderwijs die risico’s signaleren op onderwijskwaliteit.
Wisselingen in de schoolleiding zijn in het voortgezet onderwijs aan de orde van de dag. Teamleiders en directeuren komen en gaan, vaak onder druk van personeelstekorten of de nasleep van een inspectierapport. Dat zorgt voor onzekerheid in de school, verlies aan richting en gemopper in de docentenkamer. Toch laten voorbeelden in de praktijk zien dat scholen ook in deze omstandigheden kunnen bouwen aan kwaliteit. Hoe doe je dat?
In deze publicatie schetsen Bas Wever en Wim Bos, adviseurs van Leren verbeteren, hoe lesobservaties kunnen bijdragen aan verbetering van de leskwaliteit – en daarmee aan de kwaliteit van het onderwijs op een school.