Van 12 tot 16 april is de Leren verbeteren-podcastweek. We lichten alvast een tipje van de sluier op van de derde podcast, getiteld ‘Van toetsen voor een oordeel naar toetsen voor ontwikkeling’. Doen we de goede dingen als het gaat om het volgen van leerlingen? En welke invloed hebben de coronacrisis en het afstandsonderwijs op onze ideeën over toetsen?
Het online en hybride onderwijs heeft op veel scholen het proces versneld van groepstoetsing naar formatief evalueren. Meer dan ooit weten we dat het van belang is dat docenten de ontwikkeling van individuele leerlingen volgen en hun onderwijs en toetsing daarop afstemmen.
Uit de comfortzone
In de podcast vertellen Jonneke Adolfsen, adviseur van Leren verbeteren, en Gerdineke van Silfhout van SLO over hoe scholen het afgelopen jaar zicht kregen op de ontwikkeling van leerlingen tijdens online en hybride onderwijs. Adolfsen geeft aan dat scholen voorheen vaak niet nadachten waarom ze bepaalde didactische middelen gebruikten. Dat veranderde drastisch met het onderwijs op afstand: “Scholen werden uit hun comfortzone geschopt, zoals een bestuurder tegen mij zei”, vertelt Adolfsen. “Toen bleek ineens dat ze buiten die comfortzone veel leerden als school. En dat betekende ook dat ze anders naar de resultaten en vorderingen van hun leerlingen gingen kijken.”
Exit ticket
Van Silfhout zag leraren worstelen, maar kent ook mooie nieuwe initiatieven: “Als je als leraar in één break-out room zit, dan kan je vier of vijf andere break-out rooms niet volgen. En welke leerlingen zet je dan in die andere break-out rooms bij elkaar? Daar moet je dus over nadenken. […] Dat ging allemaal flink draaien, die radar.” Een docent van het Greijdanus in Zwolle vertelt in de podcast over het exit ticket, een kaart die een leraar aan het einde van de les pakt met daarop een vraag. Dat kan een inhoudelijke vraag zijn, maar ook een vraag als ‘wat heb je van mij nodig voor het begrijpen van deze les’. Het exit ticket is niet bedacht voor online onderwijs, maar blijkt op afstand net zo goed te werken als in de klas.
Dialoog
Het gesprek over formatief toetsen zal menig luisteraar van de podcast aanzetten tot nadenken. Het inzetten van formatieve evaluatie is geen kwestie van het toepassen van een instrument, zo benadrukt Van Silfhout: “Formatief evalueren is geen tool, of het inzetten van een aantal werkvormen. Juist de dialoog tussen leraar en leerling over het leren is cruciaal.” Ook is formatief onderwijzen niet iets waarvan je besluit dat je het gewoon vanaf morgen gaat doen. “Zo werkt dat niet”, zegt Adolfsen. “Een schoolteam moet dat ook leren met elkaar.” Wie weet kan deze podcast daar een beetje aan bijdragen.
Beluister ‘m dus! Schrijf u nu in voor de podcastweek en ontvang volgende week elke dag kosteloos een nieuwe podcast. Of neem deel aan een of meerdere gratis reflectiesessies op vrijdag 16 april. Er zijn nog enkele plekken vrij.