Waarom lijkt het Nederlandse onderwijs steeds middelmatiger te worden in internationaal onderzoek? En welke rol speelt het leerlingperspectief bij het beantwoorden van die vraag?
Leren verbeteren-adviseur Juliette Vermaas heeft in de periode 2015-2024 als onafhankelijk voorzitter ruim 225 collegiale visitaties in het voortgezet onderwijs uitgevoerd. Samen met Nynke Nysingh heeft ze de resultaten van deze visitaties geanalyseerd om erachter te komen waarom het Nederlandse onderwijs steeds middelmatiger lijkt te worden in internationaal vergelijkend onderwijsonderzoek.
Meer sturing
De analyses laten zien dat er vaak sprake is van een mismatch tussen de wederzijdse verwachtingen en behoeften van leerlingen, docenten en leidinggevenden. Die mismatch gaat niet alleen over de vraag wát goed onderwijs is, maar vooral ook over de vraag hóe je dat kunt realiseren. In de whitepaper ‘Wat wil de leerling? Waarom het leerlingperspectief op goed onderwijs vraagt om meer sturing’ staat het leerlingperspectief op goed onderwijs centraal. Van daaruit bekijken de auteurs waar de mismatch precies zit.