Home  »  Nieuwe online reflectiesessies kwaliteitszorg
Terug naar agenda

Nieuwe online reflectiesessies kwaliteitszorg

Leren verbeteren organiseert dit najaar en in januari 2026 twee nieuwe online reflectiesessies over kwaliteitszorg. De eerste gaat over audits en de tweede over de governance van kwaliteit. De inschrijving is geopend!

Met de online reflectiesessies van Leren verbeteren kun je jouw kennis en inzichten verdiepen en uitwisselen aan de hand van actuele thema’s. Je krijgt meer zicht en grip op kwaliteitszorg in jouw school, met het onderzoekskader van de inspectie als basis. Vanuit je eigen visie en ambities kun je daarna de volgende stap zetten in de ontwikkeling van het onderwijs op jouw school. Meld je meteen aan via het formulier onderaan deze pagina.

Voor wie?

De sessies zijn bedoeld voor teamleiders, schoolleiders en kwaliteitsmedewerkers in het VO en hun collega’s die nauw betrokken zijn bij kwaliteitszorg: staf- en HRM-adviseurs, controllers, projectleiders en innovators. Iedereen is welkom, van startend tot zeer ervaren. Samen met een collega deelnemen vergroot het effect: je kunt direct bespreken wat de inzichten betekenen voor jullie eigen organisatie en welke acties bijdragen aan verdere ontwikkeling.

Organisatie en kosten

De bijeenkomsten worden georganiseerd door Leren verbeteren. Aan deelname zijn geen kosten verbonden. Per sessie is een maximaal aantal plaatsen beschikbaar. Reserveer de data daarom meteen in je agenda als je je inschrijft. Mocht je toch verhinderd zijn, laat het ons dan weten, zodat we iemand van de wachtlijst kunnen toelaten.

Thema’s najaar 2025 en januari 2026

November 2025: Audits als hefboom voor een lerende cultuur

Scholen hebben uiteenlopende systemen om kwaliteit te bewaken en verbeteren: interne audits, visitaties, gesprekscycli, kwaliteitskaarten en intervisies. Maar dragen die systemen écht bij aan leren en verbeteren, of blijven ze vooral instrumenten voor verantwoording? In deze reflectiesessie onderzoeken we hoe je audits en andere reflectiesystemen kunt vormgeven zodat ze eigenaarschap, dialoog en cyclisch werken stimuleren. Samen bespreken we hoe audits een hefboom kunnen worden voor een lerende cultuur in je school.

Januari 2026: Rolbewust en rolhelder – governance van kwaliteit

Wie is precies waarvoor verantwoordelijk in kwaliteitszorg? Hoe voorkom je wrijving of overlap, en hoe werk je effectief samen? In deze sessie zoomen we in op governance van kwaliteit en het samenspel tussen bijvoorbeeld BKA en SKA. Ook de rol van kwaliteitsmedewerkers komt nadrukkelijk aan bod. Deelnemers reflecteren op hun eigen positie in de organisatie en wisselen ervaringen uit om tot heldere afspraken en een sterker gezamenlijk eigenaarschap te komen.

Doe je mee?

We hopen dat je meedoet met (een van) deze sessies. Vóór de sessie krijg je van ons:

  • de gespreksvragen die zijn geformuleerd;
  • een powerpointpresentatie waarin aspecten van het thema worden geschetst;
  • links naar websites met actuele interviews;
  • links naar online berichten over de huidige situatie.

Wil je meer weten?

Neem dan contact op met Hannie Doornbos (06-28 02 77 48 of hannie.doornbos@vbent.org), Remco van der Dussen (06-27 15 93 32 of remco.vanderdussen@vbent.org), Mark Ackermans (06-46 14 72 68 of mark.ackermans@vbent.org) of Anouk Hendriks (06-38 07 06 67 of anouk.hendriks@vbent.org).

Aanmeldformulier online reflectiesessies kwaliteitszorg najaar 2025 en januari 2026

  • Wil je hier aangeven wat je verwacht van de sessie? Heb je bepaalde vragen die we aan bod kunnen laten komen?

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over kwaliteit in het VO.

Abonneer

Gesprekken over onderwijskwaliteit in het VO

In de podcasts van Leren verbeteren bespreken we elke aflevering een onderwerp op het gebied van onderwijskwaliteit in het VO. Van zwakke scholen tot inspectietoezicht en van didactisch handelen tot toetsing. Voor íedereen in het voortgezet onderwijs die mede verantwoordelijk is voor onderwijskwaliteit.

Beluister de podcasts