Eerste Hulp Bij Opbrengsten
Wilt u makkelijk en snel de opbrengsten van uw school of afdeling verbeteren? Meer uitgebreide informatie vindt u in de brochure ‘Werken aan opbrengsten’.
Hieronder alvast een aantal belangrijke pagina’s.
Opbrengsten berekening en beoordeling door de Onderwijsinspectie
Welke indicatoren hanteert de inspectie om opbrengsten te beoordelen? Wat is de werkwijze van de inspectie bij het jaarlijks bekendmaken van de oordelen?
Werken met de opbrengstenbeoordeling
Een uitgebreide toelichting op en voorbeelden voor het werken met de opbrengstindicatoren van de inspectie, suggesties voor mogelijke acties van de school en een verwijzing naar de instrumenten van Vensters voor Verantwoording.
Acties
De volgende acties werken bevorderend voor opbrengstgericht werken:
• Duidelijke doelen stellen (normen, ambities) voor de onderwijsopbrengst.
• Onderwijsopbrengst structureel opnemen in de planning & control-cyclus.
• Sturen op opbrengsten op alle niveaus (Raad van Toezicht, bestuur, schoolleiding, docenten).
• Intern verantwoording laten afleggen over opbrengsten op alle niveaus (docent, management, bestuur).
• Eenduidige procedures opstellen voor toelating, plaatsing, toetsing en determinatie.
• Verdere professionalisering van bestuur, management en docenten, gericht op planmatig en cyclisch werken.
• Informatie delen en communiceren met docenten en overige betrokkenen.
• Professionele afspraken maken met docenten.
• Eigen analyses maken en ambities formuleren.
• Verder kijken dan de indicatoren van de inspectie en zelf nadere analyses maken, niet alleen van onder- en bovenbouw, maar van elk jaar, elke sectie, elke klas, elk vak.