Nieuws

Leren verbeteren houdt u via deze pagina op de hoogte van ontwikkelingen en wetenswaardigheden. U vindt hier bijvoorbeeld een overzicht van georganiseerde bijeenkomsten, nieuwe brochures en wijzigingen in het ondersteuningsaanbod.


Miniconferentie over maatwerk in het VO

26 september 2018: nieuwe miniconferentie over maatwerk in het VO

Woensdag 26 september 2018 ‘Elastiek in het onderwijs’: miniconferentie over de rek en reikwijdte van maatwerk in het VO Dat maatwerk in het VO volop in de aandacht staat, bleek wel toen de eerste editie van deze gratis miniconferentie over dit thema in een mum van tijd vol zat. Alle reden om al snel weer […]

Lees meer
Ashram College

Ashram College combineerde noodgedwongen kwaliteitsverbetering met ambitieuze onderwijsinnovatie

“We hadden het wel zien aankomen, maar het was toch heftig.” Locatiedirecteur Lieneke Koenes kan het zich nog goed herinneren dat in juni 2016 alle afdelingen van het Ashram College in Alphen aan den Rijn zwak werden bevonden door de inspectie. Een aantal maanden eerder had de school een externe ingevlogen om het inspectiebezoek voor […]

Lees meer
Harry van Goor

Maak kennis met adviseur Harry van Goor: “Het is de school die de conclusies moet trekken, niet ik.”

Harry van Goor (67) is al zijn hele leven werkzaam in het onderwijs. Eerst als docent geschiedenis havo/vwo, later als conrector en directeur onderwijs. “In die tijd richtte ik me met name op de invoering van de Basisvorming en de Tweede Fase”, zegt Van Goor. “Vernieuwing van het onderwijs heeft mijn grote interesse.” Later gaat […]

Lees meer
Miniconferentie over maatwerk in het VO

Miniconferentie: de rek en reikwijdte van maatwerk in het VO

Donderdag 17 mei 2018 ‘Elastiek in het onderwijs’ Deze editie van de miniconferentie over maatwerk is helaas vol. U kunt zich wel aanmelden voor de tweede editie, die plaatsvindt op woensdag 26 september 2018. Het aanmeldformulier en meer informatie vindt u hier. Maatwerk is een onderwijskundig speerpunt voor veel VO-scholen. We zien vormen van leerlinggestuurd […]

Lees meer
Facts & figures 2017

Facts & figures 2017

Nu 2018 alweer ongeveer een maand oud is, blikken we terug op het vorige kalenderjaar. Wat hebben de adviseurs van Leren verbeteren in 2017 gedaan? Hoeveel afdelingen warden begeleid, hoeveel reviews voerden we uit en wat waren de belangrijkste aandachtsgebieden? Ook in deze terugblik: een overzicht van alle nieuwsbrieven en bijeenkomsten die we in 2017 […]

Lees meer
rekenbijeenkomst leren verbeteren

Meld u aan voor de rekenbijeenkomst ‘Focus op het groen’

Kom op 6 maart naar de rekenbijeenkomst en krijg sneller inzicht in resultaten. Op 21 september 2017 organiseerde Leren verbeteren de succesvolle bijeenkomst voor risicoscholen ‘Uit de risicozone – In actie’. Op het programma van die bijeenkomst stond onder meer een workshop door Ton Roelofs, directeur Onderwijs bij PENTA college CSG. Hij vertelde tijdens zijn […]

Lees meer

Inspectiebezoek nieuwe stijl op het Keizer Karel College

“We werden soms wel een beetje verrast” Het nieuwe Onderzoekskader van de inspectie is alweer zo’n halfjaar van kracht en de eerste scholen hebben ondervonden hoe het inspectiebezoek nieuwe stijl verloopt. Zo ook het Amstelveense Keizer Karel College. Rector-bestuurder Elisabeth Pels Rijcken deelt haar ervaringen. Samen met de rector-bestuurder van het Alkwin Kollege vormt zij […]

Lees meer
Kwaliteit verbeteren in 6 stappen

Kwaliteit verbeteren in 6 stappen

In zes concrete stappen werkt u aan het verbeteren van opbrengsten en onderwijskwaliteit. Hierbij is niet alleen aandacht voor wat scholen kunnen doen om de onderwijskwaliteit te verbeteren, maar vooral ook
met wie en hoe.

Ga zelf aan de slag met ons materiaal

Brochures

Gebruik de handige brochures en praktische waaiers uit ons informatiepakket en laat u inspireren door de praktijkervaringen in diverse artikelen

Direct inzicht in de stand van zaken

Urgentiemeter

Deze meter geeft u een prognose van het komend inspectieoordeel, het urgentiebesef en de actiegerichtheid van uw school. Zijn de juiste ingrediënten in huis om een kwalitatief gezonde school te blijven of te worden?