Home  »  Nieuw onderzoek van Leren verbeteren: Bestuurders in beweging
Terug naar actueel

Nieuw onderzoek van Leren verbeteren: Bestuurders in beweging

Bestuurders zijn de afgelopen jaren actiever gaan sturen op onderwijskwaliteit en zien dat in toenemende mate als een verantwoordelijkheid die zij delen met schoolleiders. Dit is een van de belangrijkste conclusies van een nieuw onderzoek van Leren verbeteren, getiteld: Bestuurders in beweging, een verkenning naar de veranderende rol van bestuurders van onder- en bovengemiddeld presterende scholen in het voortgezet onderwijs.

Het verkennende onderzoek was bedoeld om inzicht te krijgen in het beeld dat bestuurders in het voortgezet onderwijs zelf hebben van hun eigen rol ten aanzien van onderwijskwaliteit en hun eigen handelen op dit gebied. Een belangrijke constatering van het onderzoek is dat de rolopvatting en -invulling van bestuurders ten aanzien van onderwijskwaliteit lijken te veranderen. In het onderzoek signaleren we een trend dat bestuurders actiever (zijn gaan) sturen op kwaliteit en dat in toenemende mate als een verantwoordelijkheid beschouwen die zij delen met schoolleiders. Dat heeft ook gevolgen voor de relatie en samenwerking van bestuurders met schoolleiders.

Positief over onderzoekskader

Verder valt op dat bestuurders aangeven veel belang te hechten aan kwaliteitszorg en dat ze vertellen dat dit aandachtsgebied volop in ontwikkeling is. Als het gaat om onderwijskwaliteit speelt cultuur ook een belangrijke rol in de ogen van bestuurders. Over het algemeen zijn de bestuurders positief over het nieuwe onderzoekskader en hun relatie met de inspectie. Ook geven ze aan het oordeel van de inspectie waar nodig in te zetten om beweging te creëren.

Wat doen bestuurders van bovengemiddeld presterende scholen anders?

Bestuurders met een onvoldoende afdeling en bestuurders met bovengemiddeld presenterende scholen spreken als het gaat om onderwijskwaliteit en hun eigen rol en interventies in veelal dezelfde termen en uitdrukkingen. Hun belevingswereld verschilt daarentegen ook op sommige aspecten van elkaar.

Bestuurders met bovengemiddeld presterende scholen:

  • hanteren een stevige structuur in het strategisch beleid en de opvolging hiervan;
  • hebben ruime ervaring in het werken met hun kwaliteitszorgsysteem en weten goed waar zij op moeten letten om te voorkomen dat het misgaat;
  • hechten veel belang aan veiligheid en vertrouwen en hebben een scherp oog voor de cultuur binnen hun organisatie;
  • zetten vreemde ogen bewust in om hun organisatie en zichzelf scherp te houden;
  • onderhouden proactief een relatie met de inspectie.

Meer lezen?

Download hier de publieksversie van het onderzoek, of bekijk hier de achtergronden bij het onderzoek.

Wellicht ook interessant

‘We hebben snoeihard gewerkt met zijn allen’

Het moment van… Tijmen Bolk

Edith Stein College verbetert didactiek en taal

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over kwaliteit in het VO.

Abonneer

Agenda


We organiseren meerdere keren per jaar bijeenkomsten, zowel online als fysiek. Interesse? Bekijk het aanbod en meld je snel aan!

Bekijk agenda

Gesprekken over onderwijskwaliteit in het VO

In de podcasts van Leren verbeteren bespreken we elke aflevering een onderwerp op het gebied van onderwijskwaliteit in het VO. Van zwakke scholen tot inspectietoezicht en van didactisch handelen tot toetsing. Voor íedereen in het voortgezet onderwijs die mede verantwoordelijk is voor onderwijskwaliteit.

Beluister de podcasts