Home  »  Nieuw: analyse van de kwaliteitszorg in één dag
Terug naar actueel

Nieuw: analyse van de kwaliteitszorg in één dag

Leren verbeteren biedt vanaf nu een kwaliteitsanalyse in één dag aan. Samen met twee adviseurs van Leren verbeteren licht u gedurende een hele dag de kwaliteitszorg op uw school grondig door. Aan het einde van die dag ligt er een voorstel voor een plan van aanpak.

Hans Sandtke, projectleider van Leren verbeteren, hoopt met de analyse scholen te kunnen helpen om problemen te voorkomen: “Veel scholen roepen onze hulp in op het moment dat zij een aanwijzing krijgen van de inspectie. Uiteraard komen we dan zo snel mogelijk in actie, maar liever zouden we al eerder onze expertise willen delen. Bovendien zijn er signalen dat de inspectie die aanwijzing niet meer gaat sturen, omdat zij ervan uitgaat dat scholen dit zelf ook in beeld hebben.”

Laagdrempelig

Bij de kwaliteitsanalyse in één dag zijn twee adviseurs van Leren verbeteren de hele dag op locatie. Sandtke: “Het is een laagdrempelig en kleinschalig onderzoek. We betrekken de schoolleider die kwaliteitszorg in zijn of haar portefeuille heeft er natuurlijk bij en ook de medewerker kwaliteitszorg, zodat we een zo volledig mogelijk beeld krijgen.”

Scan Leren verbeteren

De nadruk ligt bij de kwaliteitsanalyse in één dag op de standaarden SKA1, SKA2 en SKA3 uit het nieuwe onderzoekskader van de inspectie. De schoolleider vult vooraf de (vernieuwde) ‘Scan Leren verbeteren’ in op de website van Leren verbeteren. Deze kan ook door meerdere mensen worden ingevuld vanuit verschillende rollen. Een van de adviseurs bekijkt de scan van de school en stelt samen met de schoolleider van tevoren de onderzoeksvraag vast.

Daarnaast analyseren de adviseurs diverse documenten van de school, zoals de opbrengstenkaart, de kwaliteitsagenda en het kwaliteitszorgplan. De adviseurs voeren gedurende de dag gesprekken in de school met leerlingen en medewerkers, waarna de documenten en de praktijk met elkaar worden vergeleken.

Aanbevelingen

“Aan het begin en het einde van de dag is er een gesprek met de schoolleider”, vertelt Sandtke. “In het eerste gesprek wordt de onderzoeksvraag (nogmaals) vastgesteld en besproken en in het laatste gesprek presenteren we de bevindingen en aanbevelingen. Zo weet de schoolleider aan het einde van de dag precies waar de school vanaf dat moment mee aan de slag kan. En daarvoor bieden we uiteraard ook handreikingen aan.”

Ook geïnteresseerd in de kwaliteitsanalyse in één dag? Op de jaarlijkse Netwerkdag van kwaliteitszorgmedewerkers op 2 november wordt deze officieel gepresenteerd. U kunt ook contact opnemen met projectleider Hans Sandtke: 088-205 16 36 of 06-23 61 18 40.

Wellicht ook interessant

‘We hebben snoeihard gewerkt met zijn allen’

Nieuwe reflectiesessies in het najaar

Het moment van… Tijmen Bolk

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over kwaliteit in het VO.

Abonneer

Agenda


We organiseren meerdere keren per jaar bijeenkomsten, zowel online als fysiek. Interesse? Bekijk het aanbod en meld je snel aan!

Bekijk agenda

Gesprekken over onderwijskwaliteit in het VO

In de podcasts van Leren verbeteren bespreken we elke aflevering een onderwerp op het gebied van onderwijskwaliteit in het VO. Van zwakke scholen tot inspectietoezicht en van didactisch handelen tot toetsing. Voor íedereen in het voortgezet onderwijs die mede verantwoordelijk is voor onderwijskwaliteit.

Beluister de podcasts