Home  »  Maak kennis met adviseur Sjors van Eijl: “Scholen komen er altijd sterker uit”
Terug naar actueel

Maak kennis met adviseur Sjors van Eijl: “Scholen komen er altijd sterker uit”

Sjors van Eijl gebruikt zijn analytisch vermogen om scholen voor Leren verbeteren weer op het goede spoor te brengen. “Ik geef mensen de hoop dat het weer goed komt.”

Sjors van Eijl komt uit een echt onderwijsgezin. “Mijn vader was leraar en mijn vrouw, zussen en dochters zitten ook in het onderwijs.” Hij werkte zelf na de lerarenopleiding zes jaar als docent informatica en wiskunde. Na een loopbaan als manager op een ROC en een tussenstop in de bankwereld werd Van Eijl adviseur bij een onderwijsadviesdienst. Inmiddels werkt hij zeven jaar voor zichzelf en combineert hij interim-werkzaamheden in het voortgezet onderwijs met het adviseurschap. “Ik kan daardoor goed in de huid van schooldirecteuren kruipen. Ik weet wat hun zorgen en uitdagingen zijn.”

De kern

Voor beide werkzaamheden kan Van Eijl zijn analytische vermogen goed benutten. “Dat is een voordeel wanneer ik interim ergens aan de slag ga. Dan is er toch altijd een soort crisis en ik kan dan snel tot de kern van het probleem komen.” Van Eijl krijgt vaak te horen dat hij zich snel kan aanpassen: “’Je bent een van ons’, werd laatst tegen mij gezegd. En dat ik ze weer hoop geef dat het weer goed komt. Dat is natuurlijk heel leuk om te horen.”

Waarderend onderzoek

Van Eijl werkt al sinds 2012 voor Leren verbeteren. De kracht van het project is volgens Van Eijl dat de adviseurs teams weer vertrouwen kunnen geven: “Uit het recente onderzoek naar Leren verbeteren bleek dat scholen er altijd sterker uitkomen. Dat komt omdat we op een waarderende manier onderzoek doen. We kijken naar wat er goed gaat op een school en naar wat het verband is met de dingen die niet goed gaan. Dan zie je hoe je dingen kunt repareren. We werken binnen Leren verbeteren niet met standaard procedures en kijken naar wat díe specifieke school helpt.”

Ernaast staan

Schoolleiders met zeer zwakke afdelingen vragen vaak aan Van Eijl hoe andere scholen zichzelf verbeteren. “Dat vind ik geen zinvolle vraag. Ik kan veel voorbeelden geven, maar die vertellen niet wat er op die ene school nodig is.” Het zou volgens Van Eijl ook niet goed zijn als de adviseurs van Leren verbeteren het stuur op een school over zouden nemen. “We blijven ernaast staan. Als wíj iets gaan doen waardoor de school verbetert, verdwijnt dat ook weer als wij weggaan. Dat zet geen zoden aan de dijk. We zoeken altijd naar mensen in de school die opstaan en zelf dingen willen doen.”

Drie vragen

Hoewel hij niet met een standaard draaiboek een school binnenkomt, zijn er drie vragen die Van Eijl vaak stelt op de scholen waar hij komt te werken: waar ligt de uitdaging voor mensen, hoe zinvol vinden zij hun werk en hebben ze plezier in hun werk. Het plezier terugkrijgen is vaak het moeilijkste, vertelt Van Eijl: “Tijdens een crisis is het plezier snel weg en daarmee verdwijnen ook de uitdaging en de zin van het werk.” In gesprekken merkt Van Eijl vervolgens hoeveel energie er op scholen is: “Als ik die drie vragen stel en op die laag met mensen praat, merk ik dat mensen altijd wel weten waarom ze hun werk zinvol vinden. En ook waarom het plezier soms is weggeraakt.”

Samenwerking

De samenstelling van het team van adviseurs van Leren verbeteren is niet ingrijpend veranderd de afgelopen jaren. Een groot voordeel, vindt Van Eijl. “Wij zien elkaar een keer in het kwartaal en doen dan steeds meer aan intensieve kennisdeling. Omdat we al zo’n zes jaar samenwerken, komen we met elkaar tot een steeds diepere laag.”

Hij omschrijft de relatie met de andere adviseurs als ‘professioneel op afstand’. “We werken niet veel direct samen, behalve bij de reviews. Dan merk ik duidelijk dat de groep bestaat uit mensen met totaal verschillende achtergronden en expertises. Je ziet dan hoe collega’s dingen aanpakken en welke accenten ze leggen. Ook omdat we elke review in een andere samenstelling doen, steken we juist op die momenten veel van elkaar op.”

Blijven leren

Van Eijl is nog lang niet uitgeleerd, vindt hij zelf, ook al is hij inmiddels 62 jaar: “Elke school is anders en elke opdracht blijft voor mij een uitdaging. Ik hoop dat ik de combinatie van interimwerk en het adviseurschap nog een tijdje kan blijven doen. En dat Leren verbeteren nog een paar jaar door zal gaan, want ik merk dat ik als adviseur echt iets kan bijdragen.”

Tekst: Cindy Curré

 

Wellicht ook interessant

‘We hebben snoeihard gewerkt met zijn allen’

Het moment van… Tijmen Bolk

Edith Stein College verbetert didactiek en taal

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over kwaliteit in het VO.

Abonneer

Agenda


We organiseren meerdere keren per jaar bijeenkomsten, zowel online als fysiek. Interesse? Bekijk het aanbod en meld je snel aan!

Bekijk agenda

Gesprekken over onderwijskwaliteit in het VO

In de podcasts van Leren verbeteren bespreken we elke aflevering een onderwerp op het gebied van onderwijskwaliteit in het VO. Van zwakke scholen tot inspectietoezicht en van didactisch handelen tot toetsing. Voor íedereen in het voortgezet onderwijs die mede verantwoordelijk is voor onderwijskwaliteit.

Beluister de podcasts