In zes concrete stappen werkt u aan het verbeteren van leeropbrengsten en onderwijsprocessen. Hierbij is niet alleen aandacht voor wat vo-scholen kunnen doen om de onderwijskwaliteit te verbeteren, maar vooral ook met wie en hoe. In de praktijk zal de volgorde soms anders zijn, verbeteren is geen stappenplan maar een continu proces.
De verbeterresultaten worden een integraal onderdeel van het schoolproces. Een goed functionerend kwaliteitszorgsysteem zorgt ervoor dat de school alert blijft.
Een cyclisch kwaliteitszorgsysteem vormt de basis voor het beheersen van de kwaliteit en borgen van resultaten. Een cyclisch kwaliteitszorgsysteem wordt gekenmerkt door de stappen van de PDCA-cyclus. Er horen vaste evaluatiemomenten bij. Denk aan een jaarlijks tevredenheidsonderzoek onder leerlingen, ouders en medewerkers, een tweejaarlijkse collegiale visitatie en een halfjaarlijkse ronde van lesbezoeken.
Bij het kwaliteitszorgsysteem hoort een geactualiseerd jaarplan. De jaarlijkse evaluatiemomenten zijn opgenomen in een evaluatieagenda en in het jaarplan wordt de voortgang vermeld.
Vermeld in het jaarplan wie binnen de schoolleiding verantwoordelijk is voor de handhaving van de kwaliteitszorgprocessen. Deze persoon – zo nodig ondersteund – draagt verantwoordelijkheid voor het ontwikkelen en uitvoeren van kwaliteitszorginstrumenten en de vervolgactiviteiten.