In zes concrete stappen werkt u aan het verbeteren van leeropbrengsten en onderwijsprocessen. Hierbij is niet alleen aandacht voor wat vo-scholen kunnen doen om de onderwijskwaliteit te verbeteren, maar vooral ook met wie en hoe. In de praktijk zal de volgorde soms anders zijn, verbeteren is geen stappenplan maar een continu proces.
Het verbetertraject wordt in gang gehouden. Men heeft grip op het verbetertraject en ligt op koers. Er wordt bijgestuurd indien de voortgang vertraagt en de (tussen)doelen niet worden bereikt. Toets de voortgang en tussenresultaten regelmatig. Het is mogelijk dat de context verandert of dat de verbeteractiviteiten en/of interventies minder effect hebben dan beoogd.
Praktijkvoorbeelden van scholen die verslag doen van het traject om van de beoordeling zwak of het predicaat zeer zwak af te komen (project Leren verbeteren).
Zoek een onafhankelijke partij die over je schouder meekijkt. Dit kan een externe organisatie zijn, een procesbegeleider of adviseur van het project Leren verbeteren, een critical friend van een andere school uit het eigen bestuur of van een voormalige zwakke school. Deze persoon kan met een frisse blik naar de school kijken en wellicht onverwachte oorzaken, kansen en bedreigingen aandragen. Deze bewakende rol kan op den duur worden overgedragen aan een medewerker binnen de school.
Maak van het verbeterplan – of nog beter: de kwaliteit van het onderwijs – een vast agendapunt bij overleggen in alle geledingen.
Leren verbeteren verzorgt ook reviews voor scholen met een (zeer) zwakke afdeling.