In zes concrete stappen werkt u aan het verbeteren van leeropbrengsten en onderwijsprocessen. Hierbij is niet alleen aandacht voor wat vo-scholen kunnen doen om de onderwijskwaliteit te verbeteren, maar vooral ook met wie en hoe. In de praktijk zal de volgorde soms anders zijn, verbeteren is geen stappenplan maar een continu proces.
Op basis van de analyse wordt bepaald aan welke verbeterpunten de komende periode wordt gewerkt. Het resultaat is een effectief verbeterplan met een samenhangend pakket aan maatregelen. Daarbij staan de verantwoordelijken en uitvoerders vermeld. Als de doelen en activiteiten zijn vastgelegd, heeft de school een stip aan de horizon en kan ook worden vastgesteld wanneer de school succes behaalt.
In samenwerking tussen schoolleiding en docenten:
Werk de maatregelen SMART uit: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Zorg dat er haalbare en in de tijd meetbare prestatieindicatoren zijn vastgelegd en voorkom vage termen als ‘weinig vertraging’ of ‘aanvaardbaar niveau’. Maar heb ook oog voor de grenzen van de SMART-formule!
Het verbeterplan moet goed worden voorbereid in de school. Het kan niet van alleen de schoolleiding komen, en al helemaal niet alleen van een extern onderwijsadviesbureau. Er is draagvlak nodig. De docenten moeten vanaf het begin worden meegenomen bij de analyse van de kwaliteitsproblematiek en de totstandkoming van het verbeterplan.
De maatregelen in het verbeterplan moeten aansluiten bij de centrale kwaliteitsproblemen van de school en daarvoor een oplossing bieden.
Zorg ervoor dat de maatregelen een coherent geheel vormen en aansluiten bij de ontwikkelingsfase van de school . Doordenk de consequenties van de maatregelen goed.
Doe niet teveel tegelijk. Begin met een paar urgente speerpunten en houd het klein. Stel concrete doelen en monitor de ontwikkeling. Begin niet te snel met weer iets nieuws; de verbeteringen moeten de tijd krijgen om te beklijven.
Wees duidelijk naar het team en het bestuur over de plannen: wat zijn de doelen, wat zijn de gewenste resultaten, waarom zijn bepaalde stappen nodig? De schoolleiding moet hierover transparant en open zijn, zodat teamleden ook zicht krijgen op het proces en weten wat er van hen wordt verwacht.
Informeer het bestuur tijdig en volledig, zodat het de eindverantwoordelijkheid kan nemen en zonodig tijdig kan bijsturen.
Ga bij collega’s op zoek naar voorbeelden en ‘best practices’, bijvoorbeeld via de netwerkbijeenkomsten van het project Leren verbeteren of het eigen bevoegd gezag. Thema’s waarmee iedere school worstelt en waarbij uitwisseling kan helpen: