In zes concrete stappen werkt u aan het verbeteren van leeropbrengsten en onderwijsprocessen. Hierbij is niet alleen aandacht voor wat vo-scholen kunnen doen om de onderwijskwaliteit te verbeteren, maar vooral ook met wie en hoe. In de praktijk zal de volgorde soms anders zijn, verbeteren is geen stappenplan maar een continu proces.
Analyseer de uitkomsten van metingen nader en bespreek deze breed binnen de school. Dit leidt tot bewustwording van de (kwaliteits)situatie, urgentiebesef en draagvlak voor kwaliteitsverbetering. Binnen de school is men vaak onvoldoende bekend met het toezichtkader van de inspectie: hoe worden de opbrengsten beoordeeld en wanneer is de onderwijskwaliteit onvoldoende? Bepaal of de analyse alleen geldt voor de risicoafdeling, of een afdelingsoverstijgend probleem is. Analyseer ook wat de dieperliggende oorzaken zijn van de tekortkomingen in de onderwijskwaliteit.
Neem de docenten vanaf het begin mee bij de analyse van de kwaliteitsproblematiek. Het is belangrijk dat ze tijdig en goed op de hoogte zijn van kwaliteitsrisico’s en participeren in nadere analyses van de oorzaken van tekortkomingen in de kwaliteit.
“When the ‘why?’ is big enough, the ‘how?’ will follow.” Investeer in een professioneel schoolklimaat met ruimte voor bewustwording, erkenning, een kwetsbare opstelling, kritiek uiten en leren van elkaar.
Investeer in communicatie met ouders en leerlingen. Zij vormen belangrijke informatiebronnen en hun mening stimuleert het bewustwordingsproces binnen de school. In de brochure ‘Communicatie als pijler in het verbeterproces‘ leest u hier meer over.
Informeer alle relevante betrokkenen over de stand van zaken binnen de school.