In deze serie vertelt een adviseur van Leren verbeteren over een onvergetelijk moment.
Wat is voor jou het moment van Leren verbeteren dat je nooit zult vergeten?
“Ik ben pas net begonnen als adviseur, dus ik heb nog niet zo veel meegemaakt. Maar wat me opviel bij de eerste trajecten die ik heb begeleid, is dat de mensen die ik tref heel erg openstaan voor ondersteuning. Ik word bijzonder hartelijk ontvangen en het wordt echt gewaardeerd dat ik mee kan denken hoe de school weer een voldoende kan krijgen van de inspectie.”
Terwijl je toch op een moeilijk moment binnenkomt…
“Zeker. In scholen werkt iedereen keihard en het is ook leuk en bevredigend werk. Maar als blijkt dat je als school niet de goede dingen doet, kan dat een grote teleurstelling zijn. Juist omdat je er zoveel energie in stopt. Het kan echt een opgave zijn om je onderwijs anders in te richten zodat het wel weer goed gaat.
Ik weet hoe dat is, want op een van de vier scholen waar ik leiding heb gegeven waren ook problemen met de onderwijskwaliteit. Ik had toen graag een adviseur van Leren verbeteren erbij gehad, zeker omdat het destijds bijna drie jaar duurde voor je weer een voldoende kreeg voor de kwaliteit van de school.
Overigens is het maar goed dat dat inmiddels is veranderd. Ik denk dat het beter is dat je nu als school meteen vol aan de bak moet. Het moeilijkste van zo’n traject is iedereen in de school meenemen en dat lukt naar mijn idee het beste als je direct aan de slag gaat en het niet uitstelt.”
Waarom ben je adviseur geworden?
“Ik heb altijd in het onderwijs gewerkt en ben gestopt toen ik 65 was. Een dag in de week werk ik nog als coach voor de onderwijsgroep waar ik de afgelopen jaren rector ben geweest. Via via kwam ik in contact met Hans (Sandtke, voormalig projectleider van Leren verbeteren, red.) en daar is nu een dag bij gekomen als adviseur van Leren verbeteren. En ik vind het heerlijk. Omdat je als rector eindverantwoordelijk bent, zat ik toch zeven dagen per week met mijn hoofd in de school. Als adviseur mag ik vanaf de zijlijn toekijken en ondersteunen. Het is een mooie manier om nog steeds een bijdrage te leveren aan beter onderwijs voor leerlingen. Dat was en is mijn passie!”