In deze serie vertelt een adviseur van Leren verbeteren over een onvergetelijk moment.
Wat is voor jou het moment van Leren verbeteren dat je nooit zult vergeten?
“Ik vind eerlijk gezegd ieder moment schitterend! Het begint al als ik een school binnenkom, dan geniet ik al. En dat is mijn hele leven al zo, want ik heb altijd in het onderwijs gezeten. Ik heb diverse directeurs- en bestuursfuncties gehad en 35 jaar gewerkt bij de onderwijsinspectie, als inspecteur voor het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en als inspecteur bijzondere opdrachten.”
Dus je werkt nog na je pensioen?
“Zeker, en ik hoop dat nog lange tijd te blijven doen! Toen ik afscheid had genomen bij de inspectie realiseerde ik me dat niets doen helemaal niets voor mij is. Ik kwam toevallig een oud-collega tegen die vroeg hoe het met me ging. ‘Niet best,’ zei ik, ‘ik mis het onderwijs..’ Hij raadde me aan om contact op te nemen met Leren verbeteren. Toen Hans Sandtke me vertelde dat ik mee kon doen, was dat een geweldig moment voor me. Ik heb dus toch een onvergetelijk moment, haha.”
Wat trekt je aan in je werk bij Leren verbeteren?
“Er is een groot verschil tussen het werk van een inspecteur en dat van een adviseur. De eerste vertelt wat er beter moet, terwijl je als adviseur ook mensen mag helpen om te verbeteren. Ik heb in mijn leven al zoveel onderwijs gezien dat ik uit ervaring kan zeggen hoe je iets beter kunt aanpakken. Met mijn kennis kan ik als adviseur van Leren verbeteren dus echt een bijdrage aan het onderwijs leveren.”
Kun je een voorbeeld geven?
“Als inspecteur was ik vaak op zoek naar het geheim van goede onderwijskwaliteit. Ik kwam er gaandeweg achter dat scholen met een goede onderwijskwaliteit een leider hebben met hart voor kinderen. Geld en gebouwen zijn ook best belangrijk, maar het allerbelangrijkste is dat je oog hebt voor hoe je kinderen verder kunt helpen in hun ontwikkeling. Het draait allemaal om respectvol met elkaar omgaan en elkaar helpen, in een veilig klimaat waarin je samen kunt groeien. Scholen waar de kwaliteit van het onderwijs niet op orde is, probeer ik vooral dát bij te brengen.”