Home  »  Het moment van… Gert-Jan Bos
Terug naar actueel

Het moment van… Gert-Jan Bos

In deze serie vertelt een adviseur van Leren verbeteren over een onvergetelijk moment.

Wat is voor jou het moment van Leren verbeteren dat je nooit zult vergeten?
“Dat is een moment dat veel leidinggevenden die ik begeleid voor Leren verbeteren beleven: wanneer ze inzien dat ze meer moeten gaan eisen van de mensen op school. Het is een aha-moment waarop je in één keer met andere ogen naar je eigen school kijkt. Dat omslagpunt komt vaak als een leidinggevende achterin de klas is gaan zitten en ziet wat er nu echt in de lessen gebeurt. Pas dan kan hij of zij het gesprek met collega’s gaan voeren over de kwaliteit van de lessen en de resultaten. En wat er beter kan en moet aan die lessen. Pas dan kunnen er dingen echt veranderen.
Ik vergelijk het wel eens met de keer dat een externe adviseur bij mij op bezoek kwam toen ik zelf leidinggevende was. We liepen voor een kopje koffie naar de docentenkamer. Die man zei meteen ’tsjonge, wat hebben jullie een vuile vloerbedekking’. Het viel mij niet meer op, maar hij had helemaal gelijk. Veertien dagen later hadden we nieuwe.”

Moet een leidinggevende in een verbetertraject directiever worden?
“Absoluut. Leidinggevenden vinden het soms moeilijk om mensen met wie ze nauw samenwerken en gezellig koffiedrinken, aan te spreken op de kwaliteit van hun lessen. Als leidinggevende móet je de relatie ook in stand houden, maar er komt een moment dat je moet durven zeggen: ‘jongens, we gaan nu aanpakken’. Zacht op de relatie, hard op de inhoud. En als de schoolleiding echt doorpakt, zal men ook meteen merken dat het werkt om afspraken te maken die niet vrijblijvend zijn.”

Dat is het startsein voor verbetering?
“Ja, want leidinggeven en de onderwijskwaliteit van de school zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Is de schoolleider ‘om’, dan bereikt zo’n school een turning point waarop het voor iedereen duidelijk wordt dat op de oude voet verder gaan echt niet meer kan.
Er zijn helaas ook scholen waar dit niet gebeurt. Die bereiken dat turning point niet en vallen weer terug in oude patronen als alles volgens de inspectie weer voldoende is. Er is dan alleen maar een kortetermijnsucces behaald. Als ik het gevoel heb dat we nog niet klaar zijn, bied ik uiteraard aan om samen te kijken hoe we de verbeteringen kunnen borgen. Maar als dat niet gewenst is, is dat ook oké. Je moet als adviseur ook weer weggaan; een school moet het zelf doen.”

Tekst: Cindy Curré

Wellicht ook interessant

‘We hebben snoeihard gewerkt met zijn allen’

Nieuwe reflectiesessies in het najaar

Het moment van… Tijmen Bolk

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over kwaliteit in het VO.

Abonneer

Agenda


We organiseren meerdere keren per jaar bijeenkomsten, zowel online als fysiek. Interesse? Bekijk het aanbod en meld je snel aan!

Bekijk agenda

Gesprekken over onderwijskwaliteit in het VO

In de podcasts van Leren verbeteren bespreken we elke aflevering een onderwerp op het gebied van onderwijskwaliteit in het VO. Van zwakke scholen tot inspectietoezicht en van didactisch handelen tot toetsing. Voor íedereen in het voortgezet onderwijs die mede verantwoordelijk is voor onderwijskwaliteit.

Beluister de podcasts