Het moment van… Gabriëlle Hoolwerf
In deze nieuwe serie vertelt een adviseur van Leren verbeteren over een onvergetelijk moment.
Kun je iets vertellen over jezelf en hoe je bij Leren verbeteren terecht bent gekomen?
“Ik ben onderwijskundige en heb jarenlang als adviseur gewerkt bij B&T in Amsterdam. Juist toen ik in 2016 toe was aan iets nieuws, begon B&T met de uitvoering van het project Leren verbeteren. Ik heb als adviseur veel gedaan op het gebied van onderwijskwaliteit en verbetertrajecten en ik was erachter gekomen dat ik goed ben in het inrichten en efficiënter maken van processen. Vooral als ik de mensen waarmee ik werk, goed ken. Bij Leren verbeteren zochten ze iemand voor de projectondersteuning met inhoudelijke kennis van verbetertrajecten. Toen was een en een gemakkelijk twee.”
Wat is voor jou het moment van Leren verbeteren dat je nooit zult vergeten?
“Dat zijn de vaak persoonlijke verhalen die schoolleiders en bestuurders vertellen op de landelijke conferenties die wij elk jaar organiseren. Bij die bijeenkomsten ben ik betrokken vanaf de eerste brainstorm tot aan de dag zelf. Ik probeer op zo’n dag altijd in de zaal te zitten bij de workshops en presentaties. Daar hoor ik veel bijzondere verhalen, en zie ik dat het mensen echt persoonlijk raakt als hun school of afdeling onvoldoende of zeer zwak wordt verklaard.”
Waarom raakt dit je zo?
“Het is lastig om voor een groep te vertellen over een verbetertraject omdat je je daarvoor kwetsbaar moet opstellen. Je moet toegeven wat er niet goed is gegaan, wat je niet tijdig hebt gezien. Ik waardeer het heel erg dat mensen hun verhaal wel vertellen. En het is ook bijzonder om te zien hoe mensen daarop reageren. Er is van het publiek altijd veel begrip en medeleven. Je merkt dat mensen in de zaal ook altijd willen weten wat zij van het verhaal kunnen leren. Uitwisseling tussen scholen is zo belangrijk, voor iedereen in het onderwijs. Zeker niet alleen als je het inspectieoordeel ‘zeer zwak’ hebt gekregen.”
Tekst: Cindy Curré