Leren verbeteren organiseert dit voorjaar twee nieuwe online reflectiesessies over kwaliteitszorg. De eerste gaat over sturen op onderwijsresultaten en de tweede over het effectief inzetten van reflectiesystemen.
Met de online reflectiesessies kwaliteitszorg van Leren verbeteren kun je jouw kennis en inzichten op de diverse aspecten van kwaliteitszorg uitbreiden en uitwisselen aan de hand van actuele onderwerpen. Je krijgt meer zicht en grip op de onderwijskwaliteit op je school, met het onderzoekskader van de inspectie als basis. Vervolgens kun je vanuit eigen visie en ambities het onderwijs op je school verder ontwikkelen.
Voor wie?
De sessies zijn bedoeld voor teamleiders, schoolleiders en kwaliteitsmedewerkers in het VO en hun collega’s die nauw betrokken zijn bij kwaliteitszorg: staf- en HRM-adviseurs, controllers, projectleiders, en innovators. Iedereen is welkom, van startend tot zeer ervaren. Met een collega deelnemen aan de sessies vergroot het effect, omdat je met elkaar kunt bespreken wat de opgedane kennis en ervaring concreet betekenen voor de eigen organisatie en welke acties gaan bijdragen aan verdere ontwikkeling.
Organisatie en kosten
De bijeenkomsten worden georganiseerd door Leren verbeteren. Aan deelname zijn geen kosten verbonden. Per sessie is er een maximaal aantal plaatsen beschikbaar. We willen je daarom vragen bij inschrijving de sessies te reserveren in je agenda. Mocht je toch niet aanwezig kunnen zijn, dan horen we dit graag tijdig, zodat we iemand van de wachtlijst een plaats kunnen geven.
Thema’s
In maart en juni organiseren we reflectiesessies over sturen op onderwijsresultaten en het inzetten van reflectiesystemen.
Maart 2025: sturen op onderwijsresultaten
Wat kun je doen als je ziet dat de resultaten onder druk staan? Wat gebeurt er met de onderwijsresultaten nu de inspectie alles weer meetelt? Hoe bereid je je voor op het moment dat het driejaarsgemiddelde een flinke dreun krijgt wanneer de goede resultaten uit het verleden eruitvallen?
In deze reflectiesessie bekijken we trends en relevante verschillen in onderwijsresultaten tussen verschillende onderwijstypen. We ontdekken belangrijke factoren die onderwijsresultaten beïnvloeden en bespreken hoe jullie binnen je organisatie zicht houden op de resultaten. Daarnaast bespreken we hoe je effectief kunt sturen op onderwijsresultaten en ze kunt gebruiken om de onderwijskwaliteit te verbeteren. We zijn nieuwsgierig hoe jullie binnen jullie organisatie urgentie en bewustzijn creëren over jullie onderwijsresultaten. Daarover gaan we tijdens de reflectiesessie in gesprek. Deel je vragen en successen tijdens deze reflectiesessie.
Juni 2025: effectief inzetten van reflectiesystemen
Wat is precies het verschil tussen verschillende vormen van reflectie die in het onderwijs worden ingezet? Hoe zet je bijvoorbeeld een goede auditsystematiek op? En als je al een werkende systematiek hebt, welke valkuilen liggen dan op de loer? In deze reflectiesessie gaan we in op verschillende vormen van reflectie in het onderwijs. We bespreken de verschillen en overeenkomsten tussen een audit, een review en een visitatie. Daarnaast gaan we in op het opzetten van een reflectiesysteem in je eigen organisatie. Waar moet je op letten en hoe pak je dit aan? Ook nemen we de tijd om met elkaar van gedachten te wisselen over de uitdagingen en valkuilen die je tegenkomt op het moment dat je al een tijdje werkt met een bepaalde systematiek. Nieuwsgierig geworden? Meld je dan nu aan om vragen, successen en tips met anderen te delen tijdens deze reflectiesessie.
Doe je mee?
We hopen je te mogen begroeten bij (een van) deze sessies. Inschrijven kun je onderaan deze pagina doen. Vóór de sessie krijg je van ons:
- een powerpointpresentatie waarin aspecten van het thema worden geschetst;
- links naar websites met actuele interviews;
- links naar online berichten over de huidige situatie;
- de gespreksvragen die zijn geformuleerd.
Wil je meer weten?
Neem dan contact op met Hannie Doornbos (06-28 02 77 48 of h.doornbos@fenom.nl), Remco van der Dussen (06-27 15 93 32 of remco.vanderdussen@vbent.org), Mark Ackermans (06-46 14 72 68 of mark.ackermans@vbent.org) of Anouk Hendriks (06-38 07 06 67 of anouk.hendriks@vbent.org).