Voor bestuurders, schoolleiders en teamleiders in het VO
Hoe staat het met de onderwijskwaliteit binnen uw bestuur of op uw school? Of die nu voldoende is of niet, het kan altijd beter. Dat wilt u ook. En het is mogelijk! Want aan kwaliteit kun je werken. Hard werken en de juiste interventies hebben effect. Daarmee wordt uw onderwijs mogelijk zelfs beter dan ooit. Het is een van de belangrijkste conclusies van een uitvoerig onderzoek dat Leren verbeteren recent uitvoerde. Leer van de lessen en meld u kosteloos aan voor de conferentie ‘Aan kwaliteit kun je werken’ op 31 januari aanstaande.
Tijdens deze conferentie presenteert Leren verbeteren de resultaten van het onderzoek, dat het uitvoerde op alle 39 scholen die tussen 2012 en 2016 een zeer zwakke afdeling hadden. Verder laten we aan de hand van verschillende praktijkvoorbeelden zien welke interventies succesvol zijn.
Programma
Het programma bestaat op 31 januari uit een plenair deel en een deel met interactieve workshops.
16.00-16.15 uur: opening door projectleider Hans Sandtke
16.15-16.45 uur: presentatie onderzoek Leren verbeteren werkt
17.00-17.45 uur: plenaire lezing ‘Aan de slag met OP2’
17.45-18.30 uur: soep en broodjes
18.30-19.30 uur: keuze uit drie interactieve workshops
Plenaire lezing
Aan de slag met OP2
Door: Dorien Sluijters (procesbegeleider) en Pascal Scholtius (Comenius College)
Het Comenius College in Capelle aan den IJssel kreeg een stevige opdracht van de inspecteur om de indicator OP2 planmatig en verdiept aan te pakken. De workshop gaat in op vragen als: Waar begin je? Wat doe je wel/niet? Hoe zorg je dat je als school aan de deugdelijkheidseisen voldoet en dat tegelijkertijd teamleiders en docenten proactief blijven en de moed niet verliezen?
Workshops
1. Stap voor stap verankeren
Door: Marian Everhardt en Jonneke Adolfsen (procesbegeleiders) en Nelline van Duijn en Glenn Gobind (Stanislas College Beweeg vmbo/mavo)
Het Stanislas College gebruikte de review van Leren verbeteren om zicht te krijgen op hoe de school ervoor staat. Welke meerwaarde had de review bij het verbetertraject en vooral: hoe zorg je ervoor dat het verbeterplan stapje voor stapje stevig verankerd wordt in de school, waardoor het lerend vermogen van de hele schoolorganisatie wordt versterkt?
2. Resultaatgericht leidinggeven aan verbetering
Door: Ronald Elte en Sjors van Eijl (procesbegeleiders) en Hans van Beekum (Scholen aan Zee)
Een geslaagd praktijkvoorbeeld van resultaatgericht leidinggeven aan kwaliteitsverbetering van het primaire proces. Mét heel veel praktische tips en trucs van collega’s die u helpen om door sturing en beïnvloeding een continue stroom verbeteringen door leraren te realiseren.
3. Betrek de leerling, vraag feedback!
Door: Tijmen Bolk en Jos Dierx (dr. Mollercollege Waalwijk)
Wie kan beter feedback geven op de kwaliteit van het onderwijs dan de directe genieter ervan: de leerling! Leerlingen weten haarfijn verbeteringen aan te geven op het gebied van het schoolklimaat, de beleefde tevredenheid en hun welbevinden. Naast de inhoudelijke meerwaarde is het serieus nemen van leerlingfeedback ook heel goed voor de betrokkenheid van leerlingen bij de school, het onderwijs en hun eigen leren.