Informatiebijeenkomst ‘Tijdig zicht op kwaliteit’

Door Claudia Smit
Tijdig zicht op kwaliteit

Save the date: 19 april 2018

Steeds meer scholen vragen Leren verbeteren om ondersteuning. Niet alleen scholen die een onvoldoende oordeel van de inspectie hebben gekregen. Steeds vaker horen wij: “Help ons, want we zien resultaten die ons verrassen en we willen weten hoe we die kunnen ombuigen en hoe we dat in de toekomst kunnen voorkomen.” Voor scholen die zich hierin herkennen, organiseert Leren verbeteren op 19 april aanstaande een informatieve bijeenkomst.

Zien wij als schoolleiding wel alles en zien we het op tijd? Dat is een vraag die ons bijna dagelijks gesteld wordt door bestuurders, (locatie)directeuren, afdelingsleiders en medewerkers kwaliteitszorg. En zeker niet alleen vanuit zwakke of zeer zwakke scholen. Het is ook een goede vraag. Want als u een actueel en accuraat beeld hebt van de kwaliteit binnen uw bestuur of school, kunt u ook tijdig stappen zetten opdat uw kwaliteit minimaal op peil blijft.

Actueel en accuraat

Tijdens de informatiebijeenkomst op 19 april verkennen wij in een aantal workshops hoe u daarvoor kunt zorgen. Adviseurs van Leren verbeteren laten – samen met vertegenwoordigers van scholen die zij hebben ondersteund –zien welke interventies u kunt plegen om ervoor te zorgen dat u zelf altijd in een vroeg stadium op de hoogte bent. Ook voor besturen en scholen die al risico’s lopen, is deelname zinvol. In het programma besteden we namelijk ook aandacht aan herstel.

De thema’s

Op het programma staan workshops met de volgende thema’s:

  • Lesobservaties/vlootschouw
    Hoe krijg ik in beeld wat de kwaliteit in de klas is? Hoe zet de school dit instrument in op een manier die bijdraagt aan het kwaliteitsbewustzijn van alle betrokkenen?
  • School met een goede naam en toch mindere resultaten
    We waren altijd een goede school en opeens zien we de resultaten teruglopen. Waaraan kan dat liggen en wat kunnen we doen?
  • School met een bijzonder profiel
    ‘Wij zijn een kansenschool.’ ‘Wij bieden onze leerlingen iets extra’s.’ ‘Bij ons gaat het vooral om talenten.’ Geluiden die we vaak horen in prachtige scholen waar helaas ook geconstateerd wordt dat de resultaten onder gemiddeld zijn. Hoe houd je de basis op orde, terwijl je tegelijkertijd ambitie hebt?
  • Ik wil weten hoe mijn school ervoor staat
    Veel schoolleiders vragen ons om een review. Die geeft inzicht in de dingen die de schoolleider liefst al wil weten ruim voordat de inspectie op bezoek komt. In twee dagen kijken we met de schoolleiding samen hoe de school ervoor staat. Met een objectieve blik en met veel ervaring en deskundigheid.

Save the date

Binnenkort informeren wij u via deze website over het volledige programma en de sprekers en workshopleiders. Noteert u nu vast de datum in uw agenda: 19 april 2018. Wilt u zeker zijn van deelname? Via onderstaand formulier kunt u zich ook nu al inschrijven.

Praktische informatie

Waar: op een goed bereikbare locatie in het midden van het land
Wanneer: 19 april 2018, 16.00-20.00 uur
Kosten: aan deelname zijn geen kosten verbonden
Voor wie: voor iedereen die in de school verantwoordelijk is voor de kwaliteit van het onderwijs, van medewerker kwaliteitszorg tot bestuurder

Informatiebijeenkomst 'Tijdig zicht op kwaliteit'

  • Heeft u vragen of opmerkingen?

Terug naar overzicht
Kwaliteit verbeteren in 6 stappen

Kwaliteit verbeteren in 6 stappen

In zes concrete stappen werkt u aan het verbeteren van opbrengsten en onderwijskwaliteit. Hierbij is niet alleen aandacht voor wat scholen kunnen doen om de onderwijskwaliteit te verbeteren, maar vooral ook
met wie en hoe.

Ga zelf aan de slag met ons materiaal

Brochures

Gebruik de handige brochures en praktische waaiers uit ons informatiepakket en laat u inspireren door de praktijkervaringen in diverse artikelen

Direct inzicht in de stand van zaken

Urgentiemeter

Deze meter geeft u een prognose van het komend inspectieoordeel, het urgentiebesef en de actiegerichtheid van uw school. Zijn de juiste ingrediënten in huis om een kwalitatief gezonde school te blijven of te worden?